Sammanfattning av PRO:s resa till Jämtland och Birka Folkhögskola

Efter att vi läst om Jämtland i studiecirklar under våren, var det då dags att åka till Birka Folkhögskola 12 km från Östersund.

Kl 07.00 måndagsmorgon kom Åkerlunds Buss och hämtade oss 25 st från Köping. På bussen satt redan 7 st från Kolsva, 5 st från Kungsör och 5 st från Arboga.

Under de 56 milen upp gjorde vi fika och matuppehåll. Hade tävlingar och lotterier. Framme vid 16.30 blev vi mottagna av Carina, chef och vår guide Mona, fick vi våra rum och middag.

Efter middagen gick Mona igenom programmet för de kommande dagarna. Vår första kontakt med Mona, som visade sig vara en alldeles utmärkt guide, tidigare anställd av Birka Folkhögskola, och var Frösö bo.  Birka Folkhögskola låg vackert ner mot Storsjön. Under våra dagar följde vi Storsjön, fjällen och alla vackra vyer.

Tisdag: kl 9.00 gav vi oss iväg Till Arvesunds Museum. Mona berättade om ”Drottning Annes spetsar” som hon hört under en resa till England, att de kallade Hundlokor för. Nu blev även hundlokor vackra, som tillsammans med midsommarblomster fanns överallt. Jämtland består av 8 kommuner och Regionen av Jämtland/Härjedalen.  Jorden kring Storsjön är bördig och kalkrik. Olika orkidéer finns, men ingen blommade nu.

Arvesunds Museum,  ett museum med  bl Ångaren Östersund. Ångaren var en av många som trafikerade Storsjön till 1963. Det fanns 88 bryggor runt sjön. Man fraktade gods, människor och djur. När broarna byggdes försvann både Ångarna och linjetrafiken. Efter vår medhavda lunch åkte vi till ett gårdsmejeri. Ovikens Ost, som låg på västra sidan av Storsjön, Myrviken mot fjällen.  Gården låg vackert, de hade vanliga kor och fjällkor. Fjällkor var svårt att få tag på men nu hade de 4 kalvar så återväxten var på gång. De hade ett 100 tals får. De tillverkar många sorters goda ostar. Vi fick smaka på och köpa ost i den lilla gårdsbutiken.  Mona berättade om John Eriksson som flyttade från Filipstad hit upp. Hans liv och uppfinningar. Efter vägen såg vi ”Suptallen” där forbönderna stannade för att vila, ta en sup och samspråka med andra forbönder.

Vi stannade till vid Sunne Kyrkoruin och fick berättat om dess historia. 1178-1645 var det krig och elände då Jämtland tillhörde Norge/Danmark. Från 1645 tillhör Jämtland Sverige.

Efter middagen åkte vi till Lanthandeln i Krokom en gammal lanthandel med ”Gamla” varor mycket av det som fanns kom vi ihåg. Affärsinnehavaren Carina Grahn tog fram gitarren i butiken och spelade för oss. Hon hade dukat upp ”kaffe på maten” och när vi fikade spelade och sjöng hon för oss.

Onsdag: Ännu ett museum värt att besöka, denna gång Mus-Olles. En man som var samlare och hade 150.000 samlade saker, allt från kapsyler, frimärken till uppstoppade möss. Denna man född 1874 tiggde, tog vara på och kanske även stal något till sin samling. Någon har räknat ut att Mus-Olle under sitt liv samlade i genomsnitt fem föremål per dag. Vi såg hans bostad, uthus och ett nybyggt museum.  Han samlade på allt och började redan som 6-åring. Samlingen har fortsatt efter hans död 1955.

Vårt nästa mål var Tennforsen. Sveriges högsta vattenfall 37 meter. Just nu mycket vatten. Jämtland har haft ovanligt mycket snö detta år och det syntes på fallet.

Vi åkte till Duvedmonumentet där Mona berättade om Karolinernas förlust av tusentals soldater. År 1718 samlande Armfeldt 10.000 soldater mellan 15-70 år, 6.000 hästar och 2.000 kor. De skulle inta Trondheim men var dåligt rustade, så när vädret slog om och snön ven på fjället, dog 3.000 av vädrets grymhet. I augusti 2018 blir det 300 års jubileum. Trondheim blev inte besegrat.

Nästa stopp var Åre där det byggts väldigt mycket. Åreskutan stod där mäktig med snö kvar på toppen. Mycket fanns att berätta även här. Vi åkte till Chokladfabriken i Åre och smakade på utsökt god choklad och köpte också en hel del.

Efter middagen tog Monas med oss på en promenad runt skolan. Det visades sig att på 1000 talet fanns det Vikingar, handelsmän, utefter Storsjön. Bara på skolan fanns det två gravar med rika fyndigheter samt några enkla, det finns fler gravar och många är utgrävda. Efter utgrävningarna på 30-talet bytte Skolan namn från Jämtlands Folkhögskola till Birka Folkhögskola, man ville se sambandet med Birka i Mälaren.

När vi tittade ut mot vattnet såg vi hur det krusades och undrade om Storsjöodjuret var på gång. Men odjuret höll sig lugnt så vi gick till matsalen och tog en kvällsfika.

Torsdag: ”Frösön runt”.   Vi åkte över Frösöbron, såg Sveriges nordligaste runsten som restes 1060. Det finns c;a 10.000 invånare på Frösön. Ett familjeägt Zoo och djurpark. Vi kom till Frösökyrka som är från 1100 talets slut. Den har byggts på och är nu stor och mäktigt där den ligger på en höjd. I kyrkan fanns ett relikskrin som det sägs innehålla ett ben från Heliga Birgitta. Vår Mona var musikalisk, när vi var i kyrkan satte hon sig vid pianot och spelade ”Blott en dag ett ögonblick i sänder” så mjukt och fint att vi fick svårt att hålla gråten borta.  Vi såg Wilhelm Pettersson-Bergers gravsten och Mona berättade om honom, hur han förälskade sig i Frösön och Jämtland och köpte en tomt, Sommarhagen. Där komponerade han och bodde långa tider mellan olika uppdrag. Sommarhagen ståtade med vackra sommarblommor.

På eftermiddagen fick vi en guidning i staden Östersund c:a 60.000 invånare, som kallades för staden vi östra sundet. Östersund är en ny stad. Gustav III invigde den i slutet av 1700-talet. Mona berättade om när staden och Frösön blev av med 4 militärgrenar. Ett beslut som togs 2004. Men det finns och har funnits många entreprenörer i Jämtland. Det har vuxit upp verksamheter byggts bostäder, och i de gamla kaserena är det full aktivitet numera. Mona berättade om hur besvikna Östersundsborna blev när OS gick till Lillehammer och inte till dem. Hur de hade förberett sig. Vi såg sportcentret, där många stora vintertävlingar gått, den nya fotbollsarenan och fick berättat om det som hänt ÖSK med oegentligheter. Hur det går med det framgångsrika fotbollslaget är oklart.

På kvällen hade vi avslutningsfest. Skolan hade dukat fram Jämtländska läckerheter och vi fick besök av PRO Krokom. Vår Mona hade en överraskning. Några från Frösöns Kyrkokör kom och framförde några Pettersson-Bergers sånger. Körledaen spelade Frösö blomster och Intåg i sommar hagen på piano, de avslutade med Jämtlandssången. Mycket fint och stämningsfullt.

Våra reseledare hade köpt en ljuslykta till Mona och tackade för händelserika och intressanta dagar.

Fredag;  På frukosten tackades skolan, Chefen Carina och matsalspersonalen med en ljuslykta likadan som den Mona fick. Det har varit fin service och god mat.

Klockan åtta var vi klara att åka den långa vägen hem. Mona kom och tackade oss och busschauffören för bra samarbete. Vi kommer att komma ihåg denna resa med glädje, för hon har varit fantastisk. Allt vackert vi har sett och all god mat vi fått, gör att vi åker hem med många minnen och extra kilon.